Juoksumatto vai ulkonajuokseminen? Lue vinkit juoksumattotreeniin.

Juoksumattokenkä hero

Juoksumaton avulla juoksua voi harrastaa ympäri vuoden. Tutustu vinkkeihimme ja tee juoksumattoharjoittelusta hauskaa ja tehokasta.

Juoksumatto on hyvä vaihtoehto, jos lenkkeily uhkaa säiden takia jäädä väliin. Sisä- ja ulkojuoksun välillä ei uusimman tutkimuksen mukaan juurikaan ole eroja, ilmanvastuksen puuttumisen lisäksi. Juoksumatolla aktivoituvat siis samat lihakset kuin ulkona suoralla juostessa. Ilmanvastuksen puutteesta aiheutuvan helppouden saa kuitenkin kokonaan korvattua nousukulmaa lisäämällä.

Teho, vauhti ja nousukulma ovat juoksumatolla tarkasti säädettävissä. Koska vauhti juoksumatolla pysyy tasaisena ja alustakin on tasainen, on hyvä mahdollisuus keskittyä juoksutekniikkaan. Lantion tulisi olla ryhdikkäästi pystysuorassa, ja jalan osuessa maahan, lantion tulee olla jalan yläpuolella. Käsivarret pidetään 90 asteen kulmassa. Ryhti pidetään hyvänä, katse kohti horisonttia. Vinkkejä oikean juoksutekniikan opettelemiseen löydät täältä.

MOTIVAATION YLLÄPITÄMINEN

Suurimmaksi haasteeksi juoksumatolla saattaa muodostua juoksun suhteellinen monotonisuus. Juoksumatolla pitkät lenkit voivat helposti olla hiukan tylsänpuoleisia, maisema ei matolla juostessa vaihdu. Lenkit tulisikin pitää lyhyinä. Tempo- ja nousukulman vaihtelu, intervalliharjoittelua unohtamatta, voivat olla yksinkertaisia tapoja ehkäistä juoksumatolla juoksemisen monotonisuus ja tehdä siitä innostavampaa. Vaihtelu on tärkeätä sekä motivaatiolle että edistymiselle.

Juostessa voi kuunnella äänikirjaa, musiikkia tai katsoa elokuvaa. Tässä urheiluun kehitetyt nappikuulokkeet ja over-ear-kuulokkeet istuvat parhaiten ja takaavat hyvän käyttömukavuuden. Juoksua voi myös harrastaa yhdessä ystävän kanssa. Jos tahti juoksumatolla pysyy maltillisena, pieni jutustelu on täysin sallittua juoksun lomassa.

Juoksumattokenkä näyttö

Juoksumatoissa on yleensä asennettuna valmiita treeniohjelmia, joilla on helppo saada vaihtelua treeniin ja uutta motivaatiota.

JUOKSUMATOLLE SOPIVAT KENGÄT

Juoksumatolle tulisi valita asfalttijuoksuun kehitetyt juoksukengät. Pääpiirteittäin valintakriteerit ovat samat kuin ulkojuoksukenkiä ostaessa. Pari lisäseikkaa juoksumatolla juoksijan kannattaa kuitenkin huomioida.

  • Harkitse kevyitä juoksukenkiä: Juoksumatto on asfalttia hiukan pehmeämpi alusta. Siksi kengät voivat olla ulkojuoksussa käytettäviä kevyemmät. Kevyempi juoksukenkä mahdollistaa paremman juoksutuntuman ja keskittyminen juoksutekniikkaan on helpompaa.
  • Mitä jos kokeilisit uutta profiilia: Juoksumatto on omiaan hiukan lyhytkestoisempaan ja vauhdikkaampaan juoksuun, ja siksi hyvä tilaisuus kokeilla matalampaa droppia. Matalampi droppi haastaa pohkeita ja hyvän tekniikan haltuunotto, lantion alle asettuvine päkiäaskelluksineen, helpottuu. Uusi droppi antaa jalan lihaksille uusia ärsykkeitä ja uuteen droppiin kannattaa tutustua alkuun hieman lyhyemmillä lenkeillä jottei jalat rasitu liikaa. Opastamme myymälässä mielellämme juoksukokemustasi ja tasoasi vastaavan dropin valinnassa.
  • Kenkiä juoksumatolle valittaessa on hyvä valita hyvin hengittävää mallia olevat kengät. Esimerkiksi Gore-Tex tai Shield -kenkiä ei kannata valita: juokset kuitenkin sisätiloissa, joten lämpötila vastaa mukavaa kesäpäivää, eikä lämpimänä pysyminen muodostu ongelmaksi. Ilmava ja hengittävä kenkä on ehdottomasti paras valinta juoksumatolle.
Juoksumattokenkä kengät

Valitse sisäjuoksuun asfaltille suunnitellut juoksukengät

HYVÄT KUNTOILUVAATTEET SISÄJUOKSUUN

Juoksumatolle, aivan kuin mihin tahansa sisätreeniin kannattaa valita hengittävät ja kosteutta siirtävät vaatteet. Sisällä juokset kuin olisi kesä, poislukien ilmanvastus, aurinko ja ötökät. Sisäkuntoiluun ei kannata valita puuvillaisia vaatteita vaan tekniset vaatteet, joiden ominaisuudet takaavat sen, että vaatteet hikoillessa tuntuvat kuivilta. Näin säästyt todennäköisemmin ikäviltä vaatteitten aiheuttamilta hiertymiltä.

MUISTA MYÖS NESTEYTYS

Nesteytyksestä on tärkeä huolehtia ennen juoksua, juostessa sekä palautumisen aikana, aivan kuten minkä tahansa liikunnan yhteydessä. Tärkein nesteytys tehdään ennen juoksutreeniä, jotta harjoittelu alkaa hyvällä nestetasapainolla. Paljonko nestettä kuntoilun aikana tarvitaan, riippuu useammasta tekijästä. Kehon koko ja paino, fyysinen kunto, treenin intensiivisyys, huoneen lämpötila sekä kuntoilun kesto vaikuttavat siihen, miten suureksi nestevaje kuntoillessa kasvaa. Suorituskyvyn ylläpitämiseksi nestevajetta on tärkeä paikata suorituksen aikana.

Tunnin harjoittelussa vesi yleensä riittää, mutta jo yli tunnin mittaisissa suorituksissa saatetaan tarvita urheilujuomaa, joka mahdollistaa elektrolyyttien (suolojen) ja hiilihydraattien saannin. Juostessa juomapullon voi napata pidikkeestään ja kehittää kykyään samanaikaisesti juoda ja juosta. Talven juoksumattotreenin aikana voi siis oppia uuden taidon jolla saa etua kesän juoksutapahtumiin. 

Tervetuloa uudistuneille sivuillemme! Klikkaa tästä palataksesi vanhalle sivulle xxl.fi

Tämä sivusto käyttää evästeitä

Tilaa uutiskirje

Hyväksymällä suostut käyttöehtoihimme. Lue käyttöehdot tästä