Näin valitset urheilurintaliivit

Nainen treenaa salilla

Urheiluliivien tuomat edut

Oikeat varusteet tekevät urheilusta huomattavasti mukavampaa. Urheilurintaliivit kuuluvat jokaisen liikunnallisen naisen vaatevarastoon. Ne erovat suuresti tavallisista rintaliiveistä antaen riittävän tuen sekä siirtäen kosteuden pois iholta. Näin myös seuraavien vaatekerrosten teknisistä ominaisuuksista on hyötyä, kun hiki ei jää iholle ja liiveihin. Lajiin sopivien ja oikeankokoisten liivien ansiosta voi epämukavan olotilan miettimisen sijasta keskittyä täysillä itse suoritukseen.

Rinnat liikkuvat urheilusuorituksen aikana kolmiulotteisen kahdeksikon muotisesti. Huonosti tuetut rinnat kipeytyvät, ja tuen puute aiheuttaa myös kudosten venymistä, jolloin rinnat alkavat roikkua. Oikeanlaisten liivien avulla voidaan vähentää huomattavasti rintojen fysiologisia muutoksia.
Oikean koon valitseminen

Saat treenaamisesta entistä enemmän iloa, kun oikeankokoiset liivit estävät rintojen hölskymisen. Urheiluliivien tulee olla napakat. Jos ympärysmitta on liian löysä, tuki häviää. Napakankin tuen antava liivi on teknisen materiaalinsa ansiosta kuitenkin joustava, joten se on helppo pukea päälle ja tuntuu mukavalta. Myös pehmustetut olkaimet lisäävät käyttömukavuutta. Isorintaisen kannattaa valita leveäolkaimiset liivit, joissa on useammat hakaset. Erilliset kupit antavat myös paremman tuen isorintaisille.

Mittausohjeet

Oikean koon määrittämiseen tarvitset ympärysmitan rintojen päältä sekä niiden alta. Mittanauhan tulee olla mitattaessa vaakasuorassa vartalon ympäri.

Rintaliivien kokomerkinnöissä numerot ilmoittavat rinnanympärysmitan (cm) ja kirjain kertoo kuppikoon. Mittaa seuraavat kaksi mittaa, joiden välinen erotus kertoo sinulle kuppikokosi.

1) Ympärys rintojen alta:

Mittaa rinnanalusmitta paljaalta iholta suoraan rintojen alta ja ota napakka mitta.

2) Ympärys rintojen päältä

Mittaa rinnanympärys rintojen päältä korkeimmasta kohdasta, tämä mitta saa olla löyhä.

Valitse liivit lajin mukaan

Eri urheilulajit vaativat erilaisen tukitason. Jooga, venyttely ja rauhallinen kävely ovat esimerkkejä lajeista, joissa rinnat eivät liiku paljon ja matalampikin tukitaso riittää. Lajeissa, joissa ollaan selinmakuulla, kannattaa käyttää toppimallisia liivejä, joissa ei ole selkää painavia hakasia. Lajit kuten jalkapallo, ratsastus, aerobic, juoksu ja koripallo vaativat erittäin hyvän tuen.

Hoida urheiluliivejä oikein

Vaihda urheiluliivit usein ja säännöllisesti. Joustavuus katoaa käytön myötä ja näin ollen myös liivien antama tuki häviää. Käyttö- ja pesutiheydestä riippuen urheiluliivit säilyttävät ominaisuutensa puolesta vuodesta vuoteen. Muista myös pestä liivejä säännöllisesti pesumerkintöjä noudatten joko koneessa kevytpesuohjelmalla tai runsaassa vedessä käsin. Huuhteluaineen käyttöä kannattaa välttää, sillä tekokuitumateriaalit kärsivät siitä.

Close Created with Sketch.

Tervetuloa uudistuneille sivuillemme! Klikkaa tästä palataksesi vanhalle sivulle xxl.fi

Close Created with Sketch.

Tämä sivusto käyttää evästeitä

Tilaa uutiskirje

Hyväksymällä suostut käyttöehtoihimme. Lue käyttöehdot tästä