Sykemittarin valinta

sykemittari juoksurata

Sykemittari on erinomainen tapa seurata omia liikuntasuorituksia ja pitää kirjaa harjoituksista. Oikein käytettynä sykemittari on oivallinen treenikaveri, joka motivoi ja auttaa saavuttamaan tavoitteet. Seuraavassa on muutamia perustietoja siitä, kuinka valitset juuri sinun tarpeisiisi sopivan mittarin.

Yleisesti kysytty kysymys liittyy sykevyön käyttöön, onko se pakollinen. Sykevyö on edelleen tärkein ja tarkin tapa mitata sykettä. Se on käytännössä yhtä tarkka kuin lääkärin käyttämä EKG-laite. Uusimmat mittarit mittaavat sykettä suoraan ranteesta ja tämäkin teknologia kehittyy jatkuvasti tarkempaan suuntaan.

Tutustu valikoimaamme täältä

Sykemittari kuntosali

AKTIIVISUUSRANNEKKEET

Yksinkertainen aktiivisuusranneke soveltuu mainiosti päivittäisen liikunnan seuraamiseen. Aktiivisuusmittarit seuraavat yleisesti käyttäjän liikkumista päivän aikana sekä esimerkiksi arvioi poltettuja kaloreita. Kehittyneemmät versiot voivat seurata esimerkiksi unen määrää ja laatua. Osaan aktiivisuusrannekkeista on mahdollista liittää myös sykevyö syketietojen saamiseksi.

Tiedot voi purkaa tietokoneelle tai älypuhelimelle, josta niitä voi tarkastella tarkemmin. Aktiivisuusrannekkeiden ominaisuuksia on lisätty myös perinteisempiin sykemittareihin.

Kenelle soveltuu: Aktiivisuusmittarit soveltuvat usein peruskäyttäjille, jotka tähtäävät esimerkiksi painon pudotukseen hyötyliikuntaa lisäämällä tai muuten elämäntyyliä aktiivisempaan suuntaan muuttamalla.

Katso kaikki aktiivisuusrannekkeet täältä

PERUS SYKEMITTARI

Perinteinen sykemittari mittaa lähtökohtaisesti aikaa, käyttäjän sykettä ja poltettuja kaloreita. Näiden avulla käyttäjä saa tietoa liikuntasuorituksen vaativuudesta sekä voi pitää liikunnan tasolla, jolla saavutetaan halutut tavoitteet.

Edistyneemmissä malleissa voi olla mukana myös muita ominaisuuksia kuten harjoitusohjelmia ja kuntotestejä. Näissä malleissa on usein myös mahdollisuus purkaa tiedot tietokoneelle ja tarkastella niitä jälkikäteen.

Moniin malleihin on mahdollista liittää lisäosia, joilla voidaan parantaa tai tarkentaa saatavaa tietoa.

Kenelle soveltuu: Perus sykemittari soveltuu kaiken tasoisille liikkujille, jotka haluavat lisää tietoa harjoittelustaan. Edullisimmat mittarit toimivat hyvin esimerkiksi painonhallintaan tähtääville liikkujille. Kun urheilulliset tavoitteet kasvavat, kannattaa harkita edistyneemmän mittarin valintaa.

Katso kaikki aktiivisuusrannekkeet täältä

sykemittari ja puhelin

HUIPPUMITTARIT TAI MULTISPORT-KELLOT

Huippuluokan sykemittarit sisältävät usein kaikki aktiiviliikkujille tarjolla olevat ominaisuudet. Mittarit antavat monipuolista tietoa harjoituksesta niin harjoituksen aikana kuin sen jälkeenkin. Mittari voi esimerkiksi laskea arvioitua aikaa maratonille, kertoa uinnin vetotiheyttä, auttaa palautumaan oikein ja paljon muuta. Mittareiden sisältö on usein myös muokattavissa sen mukaan, mitä lajia käyttäjä harrastaa.

Tiedot on purettavissa tietokoneelle tai älypuhelimeen ja niiden käsittelyyn on käytössä kattavat ohjelmistot. Myös näihin mittareihin voidaan liittää esimerkiksi pyöräilyssä tarvittavia tehon ja kadenssin mittaamiseen tarvittavia lisäosia.

Kenelle soveltuu: Huippumittarit soveltuvat aktiiviliikkujille sekä urheilijoille, joilla on selvät tavoitteet. Toisaalta nykyään moni peruskäyttäjäkin voi valita huippumittarin, sillä useimmista huippumittareiden ominaisuuksista on hyötyä myös perusliikkujille.

Tervetuloa uudistuneille sivuillemme! Klikkaa tästä palataksesi vanhalle sivulle xxl.fi

Tämä sivusto käyttää evästeitä

Tilaa uutiskirje

Hyväksymällä suostut käyttöehtoihimme. Lue käyttöehdot tästä