Näin valitset kuntopyörän

Nainen polkee kuntopyörää

Tehokkaaseen kotitreenin ja kotikuntoiluun sopii mainiosti kuntopyörä. Aloittelevalle harrastajalle kotiliikunta on kiva aloittaa jostakin tutusta. Aktiiviharrastajalle ja kilpatason pyöräilijällekin löytyy omasta kuntopyörästä haastetta kotikuntoiluun. Kannattaa kuitenkin tutustua muutamaan perusseikkaan, jotka parantavat kuntopyöräilyn miellekkyyttä huomattavasti. Hyvä kuntopyörä on sinun tarkoitukseen ja tasoon sopiva kuntopyörä. Kun ostat sinun tarkoitukseen sopivan kuntopyörän saat pyörästä eniten irti ja rahoille vastinetta.

SÄÄDÖT

Oikea istuma-asento on kokemuksen kannalta todella keskeistä. Varmista kaikki säädöt ja tarkista, että ne ovat optimaalisesti säädetty. Pitkän henkilön tulee tarkistaa satulatolpan säädöt. Tärkeätä mukavuuden kannalta on pystyä polkiessa suoristamaan jalat kunnolla. Tärkeätä on myös, että kuntopyörässä on satulan ja ohjaustangon horisontaalinen säätö siten, että näitä voi säätää lähemmäksi toisiaan tai loitontaa toisistaan.

VAUHTIPYÖRÄ

Vauhtipyörän paino liittyy suoritustasoon. Kevyeen ja pitkäkestoiseen pyöräilyyn riittää 4–6 kilon vauhtipyörä. Raskaaseen tai nopeaan intervalliajoon tarvitaan 6–20 kilon vauhtipyörä. Peukolosääntö on, että mitä raskaampi vauhtipyörä, sen raskaampi eli suurempi vastus ja tasaisempi poljenta. Silti pyörien vääntömomentissa ja rakenteessa on suuria eroja, joten vaikka pyörä painaa hiukan vähemmän siinä voi silti olla todella hyvä vastus sen lisäksi, että poljenta on mukavan tasaista. Siksi kuntopyörää on tärkeä päästä itse kokeilemaan. Ja muistathan todella testata sellaista kuntopyörää, jossa on juuri sellainen vastus, jota omassa kuntoilussa tarvitset.

NÄYTTÖTAULU

Näyttötaululta pystyt seuraamaan ja monesti myös tallentamaan treenituloksia. Näitä voi olla nopeus- ja matkamittari, reaaliaikainen syke, kaloriankulutus ym. Lisää mielenkiintoa omaan kuntoiluun saa myös monen kuntopyörän lisävalinnoista. Voit seurata kuntopyörän nopeusmittaria ja nostaa sykettä, säätää vastuksen määrää, kilpailla aikaa vasten tai vaikkapa mukavasti seurata kalorioiden palamista näytöltä. Useimmissa kuntopyörissä on lisäksi esi-ohjelmoituja ohjelmia, joista vain valitset mieluisen. Useimmissa kuntopyörissä on tämänkaltaisia valmiita treeniohjelmia. Näitä voi olla eri tehoiset intervalliohjelmat, kovat mäkiohjelmat, painonhallintaohjelmat jne. Jos valitset kuntopyörän, jossa on hyvä valikoima erilaisia ohjelmia voit olla varma siitä, että saat kuntoiluun mukavaa vaihtelua ja motivaatio pysyy yllä.

Kalliimmissa malleissa on monesti myös internetpohjaisia ohjelmia, kuten vaikkapa iFit Live, jossa voit hyödyntää pyöräilyreitit suoraan Googlen karttatoiminnosta. Google Map -pohjoiset ohjelmat ovat todella motivoivia ja pystyt vaikkapa Ipadista tai vastaavasta näkemään katukuvan sitä mukaan kun etenet reittiä. Lisäksi pyörä tuntee ylämäet, jolloin huomaat että vastus lisääntyy. Toinen samalla tapaa toimiva ohjelma on Abilica Stream.

KUNTOPYÖRÄN HUOLTO

Huolettu pyörä kestää pidempään ja huolletulla pyörällä kuntoilu on mukavaa ja inspiroivaa. Puhdistathan kuntopyöräsi aina pyöräiltyäsi. Ne osat, jotka ovat olleet kosketuksissa hikeen, tulee kuivata. Kuntopyörästä tulisi myös tasaisin väliajoin pyyhkiä pölyä ja muuta siihen tarttunutta likaa. XXL:stä löytyy hyviä tuotteita, jotka sopivat kuntopyörän huoltoon. Antibakteeriset tuotteet tappavat pyörän pinnassa elävät bakteerit ja pitävät pyörän puhtaana.

XXL:stä löydät yhden maan suurimmista valikoimista kuntoiluvälineitä. Vaikka et aivan kaikkia verkkokaupan kuntopyöriä kaupassa esiteltyjen kuntopyörien joukosta löytäisi, kannattaa silti lähteä kauppaan kokeilemaan eri tyyppisiä kuntopyöriä. Myyjämme ovat asiantuntevia ja pystyvät antamaan hyviä vinkkejä ja suosituksia juuri sinun kuntoilutarpeisiin.

Katso kaikki kuntopyörät >>

Tervetuloa uudistuneille sivuillemme! Klikkaa tästä palataksesi vanhalle sivulle xxl.fi

Tämä sivusto käyttää evästeitä

Tilaa uutiskirje

Hyväksymällä suostut käyttöehtoihimme. Lue käyttöehdot tästä