Kuinka valita maastopyörä
Maastopyörän valinta
Maastopyörät ovat täynnä ominaisuuksia, joiden ansiosta niitä voidaan käyttää monenlaiseen ajoon. Kun suunnittelet maastopyörän hankintaa, aloita kuitenkin miettimällä, minkälaisessa maastossa aiot ajaa.
Suurin osa XXL:n myymistä maastopyöristä on suunniteltu yleiseen käyttöön eli ne soveltuvat loistavasti ajamiseen hiekka- ja päällystetyillä teillä sekä helpohkossa maastossa. Näissä pyörissä on joustokeula. Valikoimassamme on myös vaativampaan käyttöön suunniteltuja maastopyöriä, joiden jousitus, runko ja muut osat kestävät myös rajumpaa menoa maastossa. Näissä pyörissä on aina joustokeula tai täysjousitus.
Tärkeimpiä seikkoja, jotka erottavat maastopyöriä toisistaan ovat jousitus, renkaan koko, runkomateriaali sekä osasarjat.
Jousitus - jäykkäperäinen vai täysjousto
Jousitus tekee ajosta maastossa mukavampaa ja vakaampaa. Maastopyöriä on tarjolla jäykkäperäisinä (joustokeula) ja täysjoustolla (joustokeula ja takaiskari), joiden ajo-ominaisuudet poikkeavat toisistaan merkittävästi.
Jäykkäperäisissä maastopyörissä on joustokeula, joka vähentää käsien rasitusta ja tekee pyörästä helpommin hallittavan vaikeassa maastossa. Edullisimmissa malleissa jousitus toimii jousella tai joustavalla materiaalilla. Arvokkaammissa malleissa jousto toimii ilmanpaineella, joka on usein säädettävissä. Jäykkäperäinen maastopyörä sopii ajajalle, joka ajaa vaativassa maastossa satunnaisesti tai hakee edullista vaihtoehtoa. Jäykkäperäinen maastopyörä on myös vakaampi päällystetyillä teillä ja soveltuu siten erinomaisesti monipuoliseen käyttöön esimerkiksi työmatkapyöräilyssä.
Täysjoustopyörässä on nimensä mukaisesti jousitus myös takapäässä. Täysjoustopyörä vähentää selvästi kuljettajaan kohdistuvaa rasitusta ja se on samalla erittäin vakaa vaikeassa maastossa ja kovassa vauhdissa. Täysjousto lisää usein pyörään painoa. Täysjousto sopii ajajalle, joka ajaa vaativassa maastossa ja kovalla vauhdilla.
Renkaan koko - 26", 27,5" vai 29"
Tuumakoko viittaa pyörän renkaan kokoon.
26" -tuumaa oli aikaisemmin lähes standardi maastopyörän renkaan kokona. 26" tuumainen maastopyörä on erittäin nokkela ja helppo ajaa. Se myös kiihtyy nopeasti. Pieni rengaskoko kuitenkin rullaa isompaa huonommin, jolloin se ei ole yhtä nopea helpossa maastossa. Samalla se myös reagoi rajummin maaston esteisiin. 26" renkaita käytetään edelleen esimerkiksi naisten maastopyörissä, joissa se sopii paremmin pieniin runkoihin. 26" renkailla varustetut maastopyörät soveltuvat myös kasvaville nuorille, jotka siirtyvät lastenpyöristä aikuistenpyörien maailmaan.
27,5" (650b) -tuumaa on tullut vahvasti takaisin. Siinä yhdistyy 26" renkaan nopea kiihtyvyys ja ohjattavuuden helppous sekä 29" pyörän rullaavuus ja vakaus. 27,5 soveltuu myös pienille ajajille, joille 29" pyörän runko tuntuu usein liian pitkältä tai korkealta. 27,5 koko soveltuu myös suurikokoisille ajajille, jotka pitävät 29" pyörää hankalasti ohjattavana vaikeassa maastossa, mutta tarvitsevat pidemmän rungon.
29" -tuumaa on yhä yleisempi koko maastopyörissä. Se kiihtyy hieman pienempää rengasta hitaammin ja on hieman raskaammin ohjattava. Kuitenkin vauhtiin päästäessä se rullaa erinomaisesti ja kulkee vaivatta erilaisten esteiden yli. Siksi se soveltuu mainiosti maaston lisäksi myös esimerkiksi työmatkapyöräilyyn talvella.
Rungon materiaali
Rungon materiaali ja laatu vaikuttavat pyörän ajettavuuteen, kestoon, painoon sekä hintaan.
Alumiinirunko on yleisin maastopyörien runkomateriaaleista. Se on kevyttä ja kestävää. Alumiinirungoissa on kuitenkin paljon eroja ja arvokkaammat alumiinirunkoiset pyörät ovat selvästi kevyempiä ja kestävät kovempaa kulutusta kuin edulliset rungot.
Hiilikuiturungot ovat selvästi kevyempiä, mutta samalla erittäin kestäviä. Niiden ajotuntuma on myös omaa luokkaansa. Hiilikuiturunko ei kuitenkaan kestä kolahduksia ja sen säilyttämiseen kannattaakin kiinnittää hieman huomiota. Hiilikuiturunkoa voi suositella lähes kaikille ajajille, jotka ovat valmiita panostamaan pyörään ja samalla hyväksymään hiilikuidun herkkyyden esimerkiksi säilytyksessä sekä varkaiden kiinnostuksen hiilikuitupyöriä kohtaan.
Osasarjat
Puhuttaessa maastopyörän osasarjoista viitataan yleensä voimansiirtoon (kammet, vaihtajat, vivut, ketjut jne.) ja jarruihin.
Vaihteet
Usein maastopyörissä on sekoitus eritasoisia osia, joilla yleensä muokataan pyörän hintaa. Yleensä takavaihtaja valitaan mahdollisimman hyvästä osasarjasta, sillä se vaikutta paljon pyörän välittömään ajettavuuteen. Edullisissa pyörissä on yleensä edullinen alumiinirunko sekä melko edulliset osat. Hinnan kasvaessa osat paranevat. Kalliimmat osat ovat yleensä kestävämpiä, kaipaavat vähemmän säätöä ja huoltoa ja ovat kevyemmät.
Jarrut
V-jarrut löytyvät yleensä nykyään edullisimmista maastopyöristä. Ne ovat erittäin helppohuoltoiset, mutta kuluttavat vannetta, ovat selvästi levyjarruja tehottomammat ja vaativat enemmän voimaa jarrukahvan painamiseen.
Levyjarrut ovat erittäin tehokkaat jarrut, jotka toimivat tasaisesti erilaisissa olosuhteissa.
Mekaaniset levyjarrut toimivat vaijerilla ja ovat siten melko helppohuoltoiset.
Hydrauliset levyjarrut puolestaan toimivat nestepaineella. Ne ovat vieläkin tehokkaammat, vaativat vähemmän voimaa ja toimivat erittäin hyvin kaikissa olosuhteissa. Nykyään jo keskihintaisissa maastopyörissä on lähes poikkeuksetta hydrauliset levyjarrut. Hydraulisten levyjarrujen huolto vaatii ajajalta hieman harrastuneisuutta.
Koon valinta
Tavarataloissamme myyjät auttavat mielellään oikean koon valinnassa. Verkkokaupastamme löydät jokaiselle valmistajalle näiden omat kokosuositustaulukot, joihin valtaosa ajajista voi luottaa. Lähtökohtaisesti isompi runkokoko on hieman sporttisempi sillä vaakaputki on pidempi tehden ajoasennosta matalamman. Isompi runko voi myös olla vaikeampi ajaa vaativassa maastossa. Naisten kannattaa valita naisten runko, sillä geometria on tällöin suunniteltu varta vasten naisajajille, joiden ruumiinrakenne poikkeaa esimerkiksi selän ja jalan pituudessa miehistä.