Tämä sivusto käyttää evästeitä Hyväksyn
All Sports United

Asiakaspalvelu

Pohjoismaiden suurin urheilukauppa

TOIMITUS

- Nopeat toimitukset

98% tilauksista lähetetään viimeistään seuraavana päivänä. Ilmainen toimitus yli 50 € toimituksille*.

2-5 arkipäivää*

Lue lisää

Maksaminen

- Turvallinen maksaminen

Maksa laskulla, osamaksulla, yleisimmillä luottokorteilla tai verkkopankissa helposti ja turvallisesti.

Klarna

Lue lisää

VAIHTO JA PALAUTUS

- Kokeile rauhassa

Älä enää epäröi, kokeile rauhassa. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus* helpottaa ostopäätöstä.

100 päivää

Lue lisää

Tyytyväisyystakuu

- 30 pv aikaa kokeilla

Jos et ole tyytyväinen, voit vaihtaa tuotteen 30 päivän kuluessa, vaikka tuotetta olisi käytetty.

100 %

Lue lisää

Artikkelisivu / Vinkit ja neuvot / Vinkit ja neuvot pyöräosastolle / Kuinka valita maantiepyörä

Kuinka valita maantiepyörä

Maantiepyörän valinta

Maantiepyöräily kasvattaa suosiotaan koko ajan osana kestävyysurheilubuumia. Maantiepyöräily onkin oivallinen tapa nauttia vauhdin huumasta ja samalla kohottaa kuntoa. XXL-tavarataloista ja verkkokaupasta löydät runsaan valikoiman erilaisia maantiepyöriä niin aloittelijoille kuin kilpaa ajavillekin. Kun ostopäätös on tehty täytyy löytää vielä se oikea pyörä ja seuraavassa on hieman vinkkejä oikean maantiepyörän valintaan.

Muutama nyrkkisääntö, joista on lisää tietoa alla:

  • Pyörän hintaan eniten vaikuttavat rungon materiaali sekä osasarjat.
  • Suurin osa ajajista voi valita runkokoon valmistajan kokotaulukosta.

Maantiepyörän luonne

Maantiepyörät on luotu liikkumaan vauhdilla. Siksi kaikki ominaisuudet on suunniteltu tukemaan kevyttä ja vauhdikasta etenemistä. Maantiepyörän runko on erittäin kevyt ja kaikki muutkin osat ovat mahdollisimman kevyitä. Ajoasento on suunniteltu tehokkaaksi ja samalla minimoimaan ilmanvastusta. Renkaat ovat kapeat ja niissä on runsaasti painetta, jotta rullaavuus olisi mahdollisimman kevyttä. Puhdasta ajamisen iloa siis.

Maantiepyörän koko ja geometria

Maantiepyörän koko ilmoitetaan usein senttimetreinä tai kirjain kokona (tai molempina), esim. L/54cm. Tämä koko kuvaa pystyputken mittaa ja siten rungon korkeutta. Kun koko kasvaa, samalla kasvavat myös pyörän muut mitat. Isommassa pyörässä on siten myös pidempi vaakaputki, joka vaikuttaa siihen kuinka pysty tai matala ajoasennosta muodostuu.

Suurin osa ajajista voi valita rauhassa maantiepyörän kooksi valmistajan suosituksen kokotaulukosta. Voit varmistua oikeasta koosta seuraavan mittausohjeen avulla:

  • Seiso suorana jalat noin 20 cm erillään
  • Mittaa jalan sisäpituus asettamalla esimerkiksi viivoitin mahdollisimman korkealle jalkojen väliin ja mittaa korkeus sen yläreunasta lattiaan.
  • Kerro tämä pituus 0,665.
  • Esimerkiksi tämän artikkelin kirjoittajan pituus on 180 cm. Sisäsauman mitta on 82 cm jolloin oikea rungon korkeus on 82 cm x 0,665 = 54,53 eli 54 cm.

Jos pituus sattuu kahden koon väliin kannattaa valita pienempi koko jos tarkoituksena on ajaa kohtuullisen pitkiä mutta leppoisia maantielenkkejä. Matalamman rungon ajoasento on tällöin hieman pystympi ja mukavampi. Valitse suurempi koko jos ajat kovempaa tai kilpamielessä, sillä korkeammalla rungolla on matalampi ja näin sporttisempi ajoasento.

Naisajajan kannattaa ehdottomasti valita naisille suunniteltu runko. Naisten rungoissa on otettu huomioon naisten usein suhteessa lyhyempi yläruumis muun muassa lyhyemmin vaakaputkin.

Maantiepyörän kokoa on myös mahdollista sovittaa vielä hankinnan jälkeenkin. Leppoisaan maantiepyöräilyyn hankitusta pystystä rungosta voi esimerkiksi tehdä sporttisemman vaihtamalla ohjainkannattimen hieman pidempään näin madaltaen ajoasentoa.

XXL tarjoaa kaikille meiltä ostetuille pyörille 30 päivän tyytyväisyystakuun, jonka avulla voit varmistua siitä, että teit loistavan ostoksen. Lue lisää tyytyväisyystakuustamme täältä!

Runko

Maantiepyörien rungot valmistetaan pääasiassa nykyisin joko alumiinista tai hiilikuidusta. Kalliimmissa maantiepyörissä runko on hiilikuitua. Hiilikuitu on erittäin kevyttä ja jämäkkää, mutta samalla se vähentää tiestä aiheutuvaa tärinää ja on näin ajo-ominaisuuksiltaan ja –mukavuudeltaan erinomainen. Hiilikuitua voikin varauksetta suositella kaikille paljon polkeville tai esimerkiksi toista maantiepyöräänsä hankkiville. Hiilikuitu toki on samalla hieman herkempää vaurioitumaan esimerkiksi pyörän kaatuessa eikä siten sovellu kovinkaan hyvin arkikäyttöpyörän materiaaliksi.

 

Edullisemmissa pyörissä runko on kevyttä alumiinia. Alumiini on tukeva materiaali, mutta samalla melko jäykkää eikä näin mukaudu yhtä hyvin ajajan alla. Alumiini on samalla jonkin verran hiilikuitua painavampaa. Alumiini runko soveltuu loistavasti ensimmäisen maantiepyörän materiaaliksi tai esimerkiksi sellaiselle ajajalle, joka haluaa polkea työmatkat maantiepyörällä, mutta joutuu jättämään pyörää julkisille paikoille, jossa se saattaa joutua kolhituksi. Alumiinirunkoisissa pyörissä etuhaarukka on usein hiilikuitua, joka pehmentää ajotuntumaa selvästi.

 

Osasarjat

Myös osasarjat erottavat maantiepyörät toisistaan. Kalliimmat osasarjat ovat lähtökohtaisesti kevyempiä ja ne toimivat kevyemmin ja varmemmin. Ne myös pysyvät säädöissä pidempään ja vaativammissakin ajo-olosuhteissa. Osasarjat on esitelty tarkemmin omassa oppaassaan, mutta alla on lueteltuna Shimanon, Sramin ja Campagnolon maantieosasarjat ”paremmuusjärjestyksessä".

ALOITTELIJA

HARRASTAJA

VAATIVA KÄYTTÖ

PRO-TASO

 

SRAM maantie

SHIMANO maantie

CAMPAGNOLO maantie

Apex

Claris

Veloce

Rival

Sora

Centaur

Force

Tiagra

Athena

Red

105

Athena EPS (sähkö)

 

Ultegra

Chorus

 

Ultegra Di2 (sähkö)

Record

 

Dura-Ace

Super Record

 

Dura-Ace Di2 (sähkö)

Record EPS (sähkö)

 

 

Super Record EPS

 

Huomioitavaa on, että täydelliset osasarjat pitävät sisällään käytännössä kaikki pyörän osat. Tämä tarkoittaa vaihteita, kampia, vaihdevipuja, jarruja, vanteita jne. Usein pyörissä sekoitetaan hieman osasarjoja, jotta pyörän hinta saadaan pidettyä matalampana. Yleisimmin paljon ajossa käytettävä takavaihtaja on arvokkaammasta osasarjasta ja esimerkiksi kammet ja jarrut hieman edullisemmasta. Huomiota kannattaakin kiinnittää kaikkien osien laatuun ja pyrkiä löytämään mahdollisimman tasainen kokonaisuus.

Osasarjoja kuten kaikkia muitakin osia on mahdollista päivittää parempiin hankinnan jälkeen, mutta nyrkkisääntö on, että on halvempaa hankkia kerralla kalliimpi pyörä kuin päivittää sitä myöhemmin.

Kiekot eli vanteiden, pinnojen ja napojen kokonaisuus

Kiekoilla on selvä vaikutus siihen, paljonko pyörä painaa, kuinka aerodynaaminen se on ja kuinka hyvin se rullaa. Kalliimmat kiekot ovat usein kevyempiä ja aerodynaamisempia kuin edullisemmat. Monissa hiilikuitukiekoissa on esimerkiksi korkea profiili, eli itse vanne on korkea. Se tekee renkaasta kevyen ja aerodynaamisen, mutta samalla vaikuttaa siihen, miten pyörä käyttäytyy esimerkiksi sivutuulessa.

Perusajajan ei kannata vaivata liikaa päätään kiekkojen tasolla ja tarvittaessa kiekot voi päivittää parempiin melko pienellä vaivalla.

Polkimet ja kengät

Olisi suorastaan sääli ajaa maantiepyörällä ilman maantiepyöräilykenkiä. Pyöräilykengät lisäävät merkittävästi tehoa ja ajomukavuutta. Kun jalat ovat kiinni polkimissa, voidaan polkemisen sijaan puhua aidosta kampien pyörittämisestä, johon osallistuvat kaikki jalan lihakset.

Maantiekengät ja polkimet eroavat jonkin verran maastopyöristä tutuista SPD-polkimista. Ne on usein suunniteltu lähes täysin suorituskykyä silmällä pitäen eikä kengissä usein ole kävelyyn hyvin soveltuvaa pohjaa. Samalla ne ovat pohjaltaan erittäin jäykät ja kevyet, jotta mahdollisimman vähän tehoa menee hukkaan.


Triathlonpyörät ja TT-pyörät

Vielä muutama sana erittäin kovassa huudossa olevaan triathloniin soveltuvista pyöristä. Triathlonissa pyöräilymatkat ovat usein melko lyhyitä ja reittiprofiili on melko tasainen. Tämän takia pyörät on suunniteltu täysin vauhdin ja keveyden ehdoin. Samanlaisia pyöriä käytetään myös niin sanottuun TT eli time-trial –ajoon, jossa matka on lyhyt ja tavoite on polkea kokoajan maksimivauhdilla.

Niiden rungot on suunniteltu erittäin aerodynaamisiksi ja niiden ajoasento on erittäin matala. Näin niillä pääsee kovaa ja mahdollisimman vähällä rasituksella. Ne eivät kuitenkaan sovellu kovinkaan hyvin perusmaantielenkeille. Niiden ajo-ominaisuudet esimerkiksi mäkisessä maastossa eivät ole parhaat mahdolliset. Ajoasento on myös vaativa eikä mahdollista kovinkaan leppoisia lenkkejä.

Triathlonpyörä soveltuukin parhaiten todella triathloniin vihkiytyneille ajajille.

Pohjoismaiden suurin urheiluverkkokauppa
Takaisin ylös