Tämä sivusto käyttää evästeitä Hyväksyn
All Sports United

Asiakaspalvelu

Pohjoismaiden suurin urheilukauppa

TOIMITUS

- Nopeat toimitukset

98% tilauksista lähetetään viimeistään seuraavana päivänä. Ilmainen toimitus yli 50 € toimituksille*.

3-5 arkipäivää*

Lue lisää

Maksaminen

- Turvallinen maksaminen

Maksa laskulla, osamaksulla, yleisimmillä luottokorteilla tai verkkopankissa helposti ja turvallisesti.

Klarna

Lue lisää

VAIHTO JA PALAUTUS

- Kokeile rauhassa

Älä enää epäröi, kokeile rauhassa. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus* helpottaa ostopäätöstä.

100 päivää

Lue lisää

Tyytyväisyystakuu

- 30 pv aikaa kokeilla

Jos et ole tyytyväinen, voit vaihtaa tuotteen 30 päivän kuluessa, vaikka tuotetta olisi käytetty.

100 %

Lue lisää

Artikkelisivu / Vinkit ja neuvot / Vinkit ja neuvot pyöräosastolle / Kuinka valita maastopyörä

Kuinka valita maastopyörä


MAASTOPYÖRÄN VALINTA


Maastopyörät ovat täynnä ominaisuuksia, joiden ansiosta niitä voidaan käyttää monenlaiseen ajoon.

Kun suunnittelet maastopyörän hankintaa, kannattaa aloittaa selvittämällä millaisiin oloihin on pyörää hankkimassa. Suurin osa XXL:n myymistä maastopyöristä on suunniteltu yleiseen käyttöön eli ne soveltuvat loistavasti ajamiseen hiekka- ja päällystetyillä teillä sekä helpohkossa maastossa. Näissä pyörissä on joustokeula. Valikoimassamme on myös vaativampaan käyttöön suunniteltuja maastopyöriä, joiden jousitus, runko ja muut osat kestävät myös rajumpaa menoa maastossa. Näissä pyörissä on aina joustokeula tai täysjousitus.

Tärkeimpiä seikkoja, jotka erottavat maastopyöriä toisistaan ovat jousitus, renkaan koko, runkomateriaali sekä osasarjat.

Jousitus - jäykkäperäinen vai täysjousto

Jousitus tekee ajosta maastossa mukavampaa ja vakaampaa. Maastopyöriä on tarjolla jäykkäperäisinä (joustokeula) ja täysjoustolla (joustokeula ja takaiskari), joiden ajo-ominaisuudet poikkeavat toisistaan merkittävästi. 

Jäykkäperäisissä maastopyörissä on joustokeula, joka vähentää käsien rasitusta ja tekee pyörästä helpommin hallittavan vaikeassa maastossa. Edullisimmissa malleissa jousitus toimii jousella tai joustavalla materiaalilla. Arvokkaammissa malleissa jousto toimii ilmanpaineella, joka on usein säädettävissä. Jäykkäperäinen maastopyörä sopii ajajalle, joka ajaa vaativassa maastossa satunnaisesti tai hakee edullista vaihtoehtoa. Jäykkäperäinen maastopyörä on myös vakaampi päällystetyillä teillä ja soveltuu siten erinomaisesti monipuoliseen käyttöön esimerkiksi työmatkapyöräilyssä.


Täysjoustopyörässä
 on nimensä mukaisesti joustitus myös takapäässä. Täysjoustopyörä vähentää selvästi kuljettajaan kohdistuvaa rasitusta ja se on samalla erittäin vakaa vaikeassa maastossa ja kovassa vauhdissa. Täysjousto lisää usein pyörään painoa. Täysjousto sopii ajajalle, joka ajaa vaativassa maastossa ja kovalla vauhdilla. 


Renkaan koko - 26", 27,5" vai 29"


Tuumakoko viittaa pyörän renkaan kokoon.

26" -tuumaa oli aikaisemmin lähes standardi maastopyörän renkaan kokona. 26" tuumainen maastopyörä on erittäin nokkela ja helppo ajaa. Se myös kiihtyy nopeasti. Pieni rengaskoko kuitenkin rullaa isompaa huonommin, jolloin se ei ole yhtä nopea helpossa maastossa. Samalla se myös reagoi rajummin maaston esteisiin. 26" renkaita käytetään edelleen esimerkiksi naisten maastopyörissä, joissa se sopii paremmin pieniin runkoihin. 26" renkailla varustetut maastopyörät soveltuvat myös kasvaville nuorille, jotka siirtyvät lastenpyöristä aikuistenpyörien maailmaan.


27,5" (650b) -tuumaa
on tullut vahvasti takaisin. Siinä yhdistyy 26" renkaan nopea kiihtyvyys ja ohjattavuuden helppous sekä 29" pyörän rullaavuus ja vakaus. 27,5 soveltuu myös pienille ajajille, joille 29" pyörän runko tuntuu usein liian pitkältä tai korkealta. 27,5 koko soveltuu myös suurikokoisille ajajille, jotka pitävät 29" pyörää hankalasti ohjattavana vaikeassa maastossa, mutta tarvitsevat pidemmän rungon.


29" -tuumaa
on yhä yleisempi koko maastopyörissä. Se kiihtyy hieman pienempää rengasta hitaammin ja on hieman raskaammin ohjattava. Kuitenkin vauhtiin päästäessä se rullaa erinomaisesti ja kulkee vaivatta erilaisten esteiden yli. Siksi se soveltuu mainiosti maaston lisäksi myös esimerkiksi työmatkapyöräilyyn talvella.


Rungon materiaali


Rungon materiaali ja laatu vaikuttavat pyörän ajettavuuteen, kestoon, painoon sekä hintaan.

Alumiinirunko on yleisin maastopyörien runkomateriaaleista. Se on kevyttä ja kestävää. Alumiinirungoissa on kuitenkin paljon eroja ja arvokkaammat alumiinirunkoiset pyörät ovat selvästi kevyempiä ja kestävät kovempaa kulutusta kuin edulliset rungot.


Hiilikuiturungot
ovat selvästi kevyempiä, mutta samalla erittäin kestäviä. Niiden ajotuntuma on myös omaa luokkaansa. Hiilikuiturunko ei kuitenkaan kestä kolahduksia ja sen säilyttämiseen kannattaakin kiinnittää hieman huomiota. Hiilikuiturunkoa voi suositella lähes kaikille ajajille, jotka ovat valmiita panostamaan pyörään ja samalla hyväksymään hiilikuidun herkkyyden esimerkiksi säilytyksessä sekä varkaiden kiinnostuksen hiilikuitupyöriä kohtaan.


Osasarjat


Puhuttaessa maastopyörän osasarjoista viitataan yleensä voimansiirtoon (kammet, vaihtajat, vivut, ketjut jne.) ja jarruihin.

Vaihteet

Usein maastopyörissä on sekoitus eritasoisia osia, joilla yleensä muokataan pyörän hintaa. Yleensä takavaihtaja valitaan mahdollisimman hyvästä osasarjasta, sillä se vaikutta paljon pyörän välittömään ajettavuuteen. Edullisissa pyörissä on yleensä edullinen alumiinirunko sekä melko edulliset osat. Hinnan kasvaessa osat paranevat. Kalliimmat osat ovat yleensä kestävämpiä, kaipaavat vähemmän säätöä ja huoltoa ja ovat kevyemmät. Shimanon osasarjat alkaen edullisimmasta: Altus, Acera, Alivio, Deore, SLX, Deore XT, XTR. Sramin osasarjat alkaen edullisimmasta X3, X4, X5, X7, X9, X0 ja XX.

Lue täältä tarkemmat tiedot eri osasarjojen tasoista.


Jarrut


V-jarrut löytyvät yleensä nykyään edullisimmista maastopyöristä. Ne ovat erittäin helppohuoltoiset, mutta kuluttavat vannetta, ovat selvästi levyjarruja tehottomammat ja vaativat enemmän voimaa jarrukahvan painamiseen.

Levyjarrut ovat erittäin tehokkaat jarrut, jotka toimivat tasaisesti erilaisissa olosuhteissa. Mekaaniset levyjarrut toimivat vaijerilla ja ovat siten melko helppohuoltoiset. Hydrauliset levyjarrut puolestaan toimivat nestepaineella. Ne ovat vieläkin tehokkaammat, vaativat vähemmän voimaa ja toimivat erittäin hyvin kaikissa olosuhteissa. Nykyään jo keskihintaisissa maastopyörissä on lähes poikkeuksetta hydrauliset levyjarrut. Hydraulisten levyjarrujen huolto vaatii ajajalta hieman harrastuneisuutta.


Koon valinta


Tavarataloissamme myyjät auttavat mielellän oikean koon valinnassa. Verkkokaupastamme löydät jokaiselle valmistajalle näiden omat kokosuositustaulukot, joihin valtaosa ajajista voi luottaa. Lähtökohtaisesti isompi runkokoko on hieman sporttisempi sillä vaakaputki on pidempi tehden ajoasennosta matalamman. Isompi runko voi myös olla vaikeampi ajaa vaativassa maastossa. Naisten kannattaa valita naisten runko, sillä geometria on tällöin suunniteltu varta vasten naisajajille, joiden ruumiinrakenne poikkeaa esimerkiksi selän ja jalan pituudessa miehistä.

Pohjoismaiden suurin urheiluverkkokauppa
Takaisin ylös