Tämä sivusto käyttää evästeitä Hyväksyn
All Sports United

Asiakaspalvelu

Pohjoismaiden suurin urheilukauppa

TOIMITUS

- Nopeat toimitukset

98% tilauksista lähetetään viimeistään seuraavana päivänä. Ilmainen toimitus yli 50 € toimituksille*.

2-5 arkipäivää*

Lue lisää

Maksaminen

- Turvallinen maksaminen

Maksa laskulla, osamaksulla, yleisimmillä luottokorteilla tai verkkopankissa helposti ja turvallisesti.

Klarna

Lue lisää

VAIHTO JA PALAUTUS

- Kokeile rauhassa

Älä enää epäröi, kokeile rauhassa. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus* helpottaa ostopäätöstä.

100 päivää

Lue lisää

Tyytyväisyystakuu

- 30 pv aikaa kokeilla

Jos et ole tyytyväinen, voit vaihtaa tuotteen 30 päivän kuluessa, vaikka tuotetta olisi käytetty.

100 %

Lue lisää

Artikkelisivu / Vinkit ja neuvot / Vinkit ja neuvot kenkäosastolle / Juoksumatto vai ulkona juokseminen? Lue vinkit juoksumattotreeniin

Juoksumatto vai ulkona juokseminen? Lue vinkit juoksumattotreeniin

Løpe på tredemølle.jpg

 

Juoksumaton avulla juoksua voi harrastaa ympäri vuoden. Tutustu vinkkeihimme ja tee juoksumattoharjoittelusta hauskaa ja tehokasta. 

Juoksumatto on hyvä vaihtoehto, jos lenkkeily uhkaa säiden takia jäädä väliin. Sisä- ja ulkojuoksun välillä ei uusimman tutkimuksen mukaan juurikaan ole eroja, ilmanvastuksen puuttumisen lisäksi.
 
Juoksumatolla aktivoituvat siis samat lihakset kuin ulkona suoralla juostessa. Ilmanvastuksen puutteesta aiheutuvan helppouden saa kuitenkin kokonaan korvattua nousukulmaa lisäämällä. Teho, vauhti ja nousukulma ovat juoksumatolla tarkasti säädettävissä. 
 
Koska vauhti juoksumatolla pysyy tasaisena ja alustakin on tasainen, on hyvä mahdollisuus keskittyä juoksutekniikkaan. Lantion tulisi olla ryhdikkäästi pystysuorassa, ja jalan osuessa maahan, lantion tulee olla jalan yläpuolella. Käsivarret pidetään 90 asteen kulmassa. Ryhti pidetään hyvänä, katse kohti horisonttia. 
 

Motivaation ylläpitäminen 

 
Suurimmaksi haasteeksi juoksumatolla saattaa muodostua juoksun suhteellinen monotonisuus. Juoksumatolla pitkät lenkit voivat helposti olla hiukan tylsänpuoleisia, maisema ei matolla juostessa vaihdu. Lenkit tulisikin pitää lyhyinä. Tempo- ja nousukulman vaihtelu, intervalliharjoittelua unohtamatta, voivat olla yksinkertaisia tapoja ehkäistä juoksumatolla juoksemisen monotonisuus ja tehdä siitä innostavampaa. Vaihtelu on tärkeätä sekä motivaatiolle että edistymiselle.
 
Juostessa voi kuunnella äänikirjaa, musiikkia tai katsoa elokuvaa. Tässä urheiluun kehitetyt nappikuulokkeet ja over-ear-kuulokkeet istuvat parhaiten ja takaavat hyvän käyttömukavuuden. Juoksua voi myös harrastaa yhdessä ystävän kanssa. Jos tahti juoksumatolla pysyy maltillisena, pieni jutustelu on täysin sallittua juoksun lomassa.
 
Treningsprogram tredemølle.jpg

Juoksumatoissa on yleensä asennettuna valmiita treeniohjelmia, joilla on helppo saada vaihtelua treeniin ja uutta motivaatiota.

 

Juoksumatolle sopivat kengät 

Juoksumatolle tulisi valita asfalttijuoksuun kehitetyt juoksukengät. Pääpiirteittäin valintakriteerit ovat samat kuin ulkojuoksukenkiä ostaessa. Pari lisäseikkaa juoksumatolla juoksijan kannattaa kuitenkin huomioida. 
 
  • Harkitse kevyitä juoksukenkiä: Juoksumatto on asfalttia hiukan pehmeämpi alusta. Siksi kengät voivat olla ulkojuoksussa käytettäviä kevyemmät. Kevyempi juoksukenkä mahdollistaa paremman juoksutuntuman ja keskittyminen juoksutekniikkaan on helpompaa. 
  • Mitä jos kokeilisit uutta profiilia: Juoksumatto on omiaan hiukan lyhytkestoisempaan ja vauhdikkaampaan juoksuun, ja siksi hyvä tilaisuus kokeilla matalampaa droppia. Matalampi droppi haastaa pohkeita ja hyvän tekniikan haltuunotto, lantion alle asettuvine päkiäaskelluksineen, helpottuu. Uusi droppi antaa jalan lihaksille uusia ärsykkeitä ja uuteen droppiin kannattaa tutustua alkuun hieman lyhyemmillä lenkeillä jottei jalat rasitu liikaa. Opastamme myymälässä mielellämme juoksukokemustasi ja tasoasi vastaavan dropin valinnassa. 
  • Kenkiä juoksumatolle valittaessa on hyvä valita hyvin hengittävää mallia olevat kengät. Esimerkiksi Gore-Tex tai Shield -kenkiä ei kannata valita: juokset kuitenkin sisätiloissa, joten lämpötila vastaa mukavaa kesäpäivää, eikä lämpimänä pysyminen muodostu ongelmaksi. Ilmava ja hengittävä kenkä on ehdottomasti paras valinta juoksumatolle.

 

Løpesko til tredemølle.jpg
Valitse sisäjuoksuun asfaltille suunnitellut juoksukengät
 

Hyvät kuntoiluvaatteet sisäjuoksuun 

Juoksumatolle, aivan kuin mihin tahansa sisätreeniin kannattaa valita hengittävät ja kosteutta siirtävät vaatteet. Sisällä juokset kuin olisi kesä, poislukien ilmanvastus, aurinko ja ötökät. Sisäkuntoiluun ei kannata valita puuvillaisia vaatteita vaan tekniset vaatteet, joiden ominaisuudet takaavat sen, että vaatteet hikoillessa tuntuvat kuivilta. Näin säästyt todennäköisemmin ikäviltä vaatteitten aiheuttamilta hiertymiltä. 
 

Muista myös nesteytys 

Nesteytyksestä on tärkeä huolehtia ennen juoksua, juostessa sekä palautumisen aikana, aivan kuten minkä tahansa liikunnan yhteydessä. Tärkein nesteytys tehdään ennen juoksutreeniä, jotta harjoittelu alkaa hyvällä nestetasapainolla. Paljonko nestettä kuntoilun aikana tarvitaan, riippuu useammasta tekijästä. Kehon koko ja paino, fyysinen kunto, treenin intensiivisyys, huoneen lämpötila sekä kuntoilun kesto vaikuttavat siihen, miten suureksi nestevaje kuntoillessa kasvaa. 
 
Suorituskyvyn ylläpitämiseksi nestevajetta on tärkeä paikata suorituksen aikana. Tunnin harjoittelussa vesi yleensä riittää, mutta jo yli tunnin mittaisissa suorituksissa saatetaan tarvita urheilujuomaa, joka mahdollistaa elektrolyyttien (suolojen) ja hiilihydraattien saannin. Juostessa juomapullon voi napata pidikkeestään ja kehittää kykyään samanaikaisesti juoda ja juosta. Talven juoksumattotreenin aikana voi siis oppia uuden taidon jolla saa etua kesän juoksutapahtumiin. 
 
Pohjoismaiden suurin urheiluverkkokauppa
Takaisin ylös