Tämä sivusto käyttää evästeitä Hyväksyn
All Sports United

Asiakaspalvelu

Pohjoismaiden suurin urheilukauppa

TOIMITUS

- Nopeat toimitukset

98% tilauksista lähetetään viimeistään seuraavana päivänä. Ilmainen toimitus yli 50 € toimituksille*.

3-5 arkipäivää*

Lue lisää

Maksaminen

- Turvallinen maksaminen

Maksa laskulla, osamaksulla, yleisimmillä luottokorteilla tai verkkopankissa helposti ja turvallisesti.

Klarna

Lue lisää

VAIHTO JA PALAUTUS

- Kokeile rauhassa

Älä enää epäröi, kokeile rauhassa. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus* helpottaa ostopäätöstä.

100 päivää

Lue lisää

Tyytyväisyystakuu

- 30 pv aikaa kokeilla

Jos et ole tyytyväinen, voit vaihtaa tuotteen 30 päivän kuluessa, vaikka tuotetta olisi käytetty.

100 %

Lue lisää

Artikkelisivu / Vinkit ja neuvot / Vinkit ja neuvot pyöräosastolle / Triathlon opas

Triathlon opas

  • Takaisin kuntoiluosaston vinkkeihin ja neuvoihin
  • Takaisin pyöräilyosaston vinkkeihin
  • TRIATHLON – KOLMIN VERROIN HAUSKEMPAA!

    Monet harrastavat juoksua, pyöräilyä tai uintia pysyäkseen hyvässä kunnossa. Mutta miksi tyytyä vain yhteen lajiin, kun ne kerran voi yhdistää? Triathleetit ottavat innolla uusia lajin harrastajia vastaan ja kynnys aloittamiseen on matala etenkin kun kotoa yleensä jo löytyy tarvittava varustus.

    MITÄ TRIATHLON ON?

    Triathlon on kilpailulaji, jossa yhdistyy uinti, pyöräily ja juoksu mainitussa järjestyksessä. Eli erittäin monipuolinen urheilulaji, jonka etapeissa ja alalajeissa on valinnan varaa. Hiukan alalajista riippuen, valittavana on ensinnäkin sprinttimatka eli ns. pikamatka, toisekseen perusmatka eli olympiamatka ja kolmanneksi ironman-matka eli täysmatka, ja joskus nähdään vielä lisäksi maratonin puolimatkoja.

    • Perusmatka (olympiamatka): 1500 metriä uintia, 40 kilometriä pyöräilyä ja 10 kilometriä juoksua
    • Sprinttimatka: Vaihtelee hiukan, mutta periaatteessa noin puolet perusmatkasta.
    • Täysmatka eli Iron Man -matka: 3,8 kilometriä uintia, 180 kilometriä pyöräilyä ja 42 kilomeriä juoksua.
    • Puolimatka: 1,9 kilometriä uintia, 90 kilometriä pyöräilyä ja 21 kilomeriä juoksua.

    KENELLE TRIATHLON SOPII?

    Triathlon sopii kaikille, mutta hyvä peruskunto laskettakoon eduksi, sillä triathlon ei kuitenkaan ole ihan lastenleikkiä. Triathleetit ottavat uusia lajin harrastajia mielellään vastaan ja aloittaminen on helppoa. Todennäköisesti kaikki tarvittava varustuskin jo löytyy kotoa eikä aloitteleva harrastelija tarvitse kovinkaan paljon päästäkseen käyntiin.

    Triathlon on nousujohteinen laji ja Suomessa järjestetään lukuisia triathlonkilpailuja. Triathlonista kirjoitetaan myös yhä useammin lehdissä ja verkossa, mikä sekin vaikuttaa lajin leviämiseen. Lajin parhaita puolia lienee kuitenkin sen positiivinen vaikutus kuntoon, sekä yhä yksilöidymmät varustukset ja välineet.

    XXL:ssä myytävää triathlonvalikoimaa laajennetaan joka vuosi enemmän.

    MINKÄLAISTA VARUSTUSTA TRIATHLONIN HARRASTAJA SITTEN TARVITSEE?

    Jos sinulta löytyy uima-asu, pyörä, kypärä ja pyöräilykengät sekä juoksukengät olet oikeastaan jo valmis triathlonia varten. Ainahan kaikenlaista jännää varustusta voi ostaa, mutta jokaisen on itse arvioitava miten paljon lisäarvoa se tuo itse lajin harrastamiseen. Mikäli kilpailuissa haetaan kärkipaikkaa varustuksella saattaa olla merkitystä, mutta tavalliselle harrastajalle edullinen perusvarustus riittää hyvin.

    Triathlonkilpailuissa tarvitaan siis vain yllä mainitut, muunlaista varustuspakkoa ei ole.

    XXL:stä löytyy kylläkin triathloniin paljon erilaista varustusta kuten triathlonpyörää ja pyöriin varustusta. XXL:ssä on lisäksi triathloniin erikoisvaatetusta kuten neopreenisukkia, uimahousuja ja -pukuja, uimalakkeja, korvatulppia, juoksukenkiä, juoksuun kehitettyjä asuja jne jne.

    TRIATHLONISTIN MUISTILISTA

    Tavarat pysyvät järjestyksessä kun jokaisen eri etapin varustus säilytetään omassa muoviboksissaan, yksi kutakin osalajia varten. Silloin vaihto eri lajiosuuksien välillä on nopeaa ja mutkatonta ja oikea varustus löytyy hetkessä aikakellon tikittäessä. Kannatta käydä ostamassa tähän tarkoitukseen kolme edullista muoviboksia.

    • Juomapullo pyöräily- ja juoksuosuudelle
    • Urheiluravinteet, kuten energiapatukat ja urheilujuomat
    • Pyöräpumppu, CO2-mallinen
    • Rengasrauta
    • Sisärengas varalle
    • Pyöräkenkiin sopivat polkimet
    • Hyvin rullaavat renkaat
    • Pyöräilykengät
    • Juoksukengät
    • Uimahousut tai uimapuku
    • Pyöräilykypärä
    • Pyöräilyhanskat

    MISTÄ TUNNISTAA HYVÄN TRIATHLONPYÖRÄN?

    Tavallisesti triathlonistit pyöräilevät asfaltilla, mutta viimeaikoina on myös järjestetty kilpailuja, joissa pyöräilyosuus on siirretty maastoon. Aivan tavallinen maantiepyörä (tai maastopyörä) toimii useimmissa kilpailuissa aivan erinomaisesti, ainakin siihen saakka kunnes ruvetaan kilpailemaan kärkipaikoista.

    On olemassa erityisiä triathlonpyöriä, jotka sopivat vähemmän kumpuilevaan maastoon, nämä ovat ns. tempopyöriä. Tempopyörät ovat ennen kaikkea erittäin aerodynaamisia, ja ajoasento niissä on aggressiivinen. Toisin kuin maantiepyöräilyssä triathlonissa peesaus eli ryhmässä tuulisuojassa pyöräily ei ole luvallista. Osanottajien välissä on lisäksi oltava jonkin verran välimatkaa, yleensä vähintään 10 metriä.

    Puhdasverisen triathlonpyörän etu on, että ilmanvastus on, yksin pyöräillessä, mahdollisimman pieni. Triathlonpyörässä on lisäksi omanlaiset lisätangot, joilla saadaan erittäin aerodynaaminen ja matala ajoasento.

    Triathlonpyörän runko on äärimmäisen aerodynaaminen ja materiaali on joko hiilikuitu, alumiini tai komposiitti. Pyörä on pääsääntöisesti testattu tuulitunnelissa ja sen suunnittelijat ovat panostaneet ruhtinaallisesti aikaa ja energiaa geometrian optimoimiseen ja ilmanvastuksen minimoimiseen. Näiden pyörien putket ovat yleensä aerodynaamisuuden takia suhteellisen litteät ja ontot, emäputkessa saattaa olla pisaranmuotoinen poikkileikkaus, jolloin putki leikkaa tuulta tehokkaasti. Myös triathlonpyörissä on perusvarustusta kuten juomapulloteline, pumpun pidike jne.

    Pyörän geometria tähtää siihen, että jalat rasittuisivat mahdollisimman vähän ja että pyöräosuuden jälkeen juoksuosuudelle riittäisi jaloissa vielä virtaa. Istuma-asento on ilmavastusta ajatellen mahdollisimman matala ja eteenpäin, ohjaustangon yli menevä.

    Vaihdejärjestelmä on suurin piirtein samanlainen kuin maantiepyörän, ja triathlonpyörässä on tavallisesti noin 20–22 vaihdetta.

    Triathlonpyörän ohjaustanko on suora, lisäksi siihen saa aika-ajokahvat siten, että koko kyynärpää lepää. Ajokahvat varmistavat hyvän istuma-asennon. Käsijarrut ja vaihteet ovat aivan pyörän nokassa, joten asentoa ei tarvitse vaihtaa (vauhti saattaisi kärsiä).

    Triathlonsatulan alla on kiskot ja satula kiristetään yleensä kiinni kiskojen etunokkaan. Triathlonpyörissä istutaan yleensä hyökkäävästi aivan satulan kärkipäässä. Muiden putkien tapaan satulaputkikin on kapea ja poikkileikkaus on pisaranmuotoinen, jolloin saadaan hyvä aerodynamiikka.

    Emäputki on kiinteä, mutta sen saa korokepaloilla muutettua. Triathlonpyörän keulaputkessakin on pisaranmuotoinen poikkileikkaus

    Renkaat ovat tavallisesti samanlaiset kuin maantiepyörässä, mutta tässäkin on erilaisia aerodynamiikkaa parantavia malleja. Triathlonrenkaiden rullaavuus on yleensä erityisen hyvä.

    Haarukka on jäykkä ja putket ovat yleensä poikkileikkauksessa pisaranmuotoiset.

    VINKKEJÄ TRIATHLONISTILLE

    Kun panostetaan ja kehitytään lajin aktiiviharrastajaksi, moni haluaa myös panostaa varustetasoon. XXL:stä löytyy runsas valikoima ja olemme tähän poimineet muutamia välineitä, joihin triathleetti saattaa kehittyessään panostaa. Osa varustuksesta on puhtaasti mukavuutta lisäävää, osa taas sadasosien voittamiseen.

    Pyörään kiinnitettävät nesteytysratkaisut.

    Pyörälaukku energiapatukoita, pumppua, varaosia ja vastaavaa varten.

    Lisätangot maantiepyörään, jolloin siitä saa enemmän triathloniin sopivan.

    Pyöräilykypärä, joka on triathloniin sopivan aerodynaaminen. Aktiiviharrastaja saattaa hommata itselleen tempokypärään, jolloin jo kilpaillaan sadasosista. Silti triathlonia kokeileva voi hyvin käyttää aivan tavallista maantiekypärää.

    Pyöräilylasit ovat pyöräillessä hyvät olemassa ja monet käyttävät niitä myös juoksuosuudella.

    Uimalasit ovat ehdottomasti etu, etenkin kroolatessa. Uimalaseilla näkee paremmin eikä silmiin mene vettä.

    Pyöräilyshortsit ja -paita toimivat erinomaisesti, mutta monet vannovat triathlonasun nimeen.Triathlonasu toimii läpi koko kisan, uidessa, pyöräillessä ja juostessa. Triathlonasu on yleensä hihaton, lahkeet reisimittaisia ja toppaus on tavallisia pyöräilyshortseja ohuempi. Ohuempi toppaus toimii hyvin eikä pääse hankaamaan eikä tunnu epämukavalta uinti- ja juoksuosuudella.

    Triathleetin märkäpuku on pitkähihainen ja -lahkeinen. Se on tavallista märkäpukua hiukan ohuempi, koska siinä on oltava hyvä liikkumavapaus. Märkäpuku on hiukan kelluttava, mikä säästää voimia. Lisäksi märkäpuku suojaa Suomen kylmissä vesissä.

    Pyöräilyhanskat kannattaa ottaa käyttöön, ne suojaavat käsiä ja niiden pehmuste tuntuu kämmenessä mukavalta. Lisäksi ne suojaavat käsiä, jos asfaltti pääsisi tulemaan liian lähelle.

    Neopreenisukat ovat useimmissa kilpailuissa sallitut ja ne pitävät jalat lämpiminä kylmässä vedessä.

    Neopreeninen uimalakki sopii hyvin kylmään veteen, sen päälle voi vielä kylmässä vetää tavallisen uimalakin. Uimalakkia käytetään veden vastuksen minimoimiseen, lämmön takia ja sillä saa myös hiukset pidettyä kasvoilta.

    Polkimissa olisi hyvä olla kenkien kiinnitysmekanismit eli klossit. Klosseilla poljentaan saa roimasti enemmän tehoa.

    Pyöräilykengät, joissa on kiinnitysmekanismit tekevät pyöräilystä erityisen tehokasta. Tavalliset maantiekengät toimivat triathlonissakin, mutta edistyneelle triathlonistille on omat triathlonmallit. Triathlonkengät ovat tavallista ilmavammat ja niissä on nopeita vaihtoja varten tarranauhat. Monet kiinnittävät kenkänsä polkimiin jo valmiiksi ja tullessaan pyöräosuudelle, hyppäävät suoraan kenkiin.

    Juoksukenkiä löytyy monenmoista mallia. Välttämättä uusia juoksukenkiä ei tarvitse ostaa, kunhan vanhat sopivat aiotulle juoksualustalle.

    Urheiluelektroniikka on viime vuosina saavuttanut suuren suosion ja triathleeteille löytyy omat versiot, esimerkiksi Polar ja Garmin tekee näitä. Triathleetin urheilukello on multisportkello, joka toimii uinnissa, pyöräilyssä ja juoksussa. Multisportkellot ovat myös harjoittelussa erittäin hyvät. Pyörään löytyy myös koko joukko pyörätietokoneita, myös puhdasverisiä triathlonversioita.

    Oma harjoitusvastus on myös erinomainen työkalu. Sillä voi talvisaikaan pyöräillä sisällä ja valmistautua kesäkuntoa varten. Koska pyörä yksinkertaisesti vain nostetaan harjoitusvastukseen, sitä voi hyödyntää ympäri vuotta ilman, että pyörään tarvitsee tehdä muutoksia talvipyöräilyä varten. Hyvä kapistus triathleetille ja pyöräilijälle.

    Harjoitusvastuksella korvaa myös hyvin kuntokeskusten spinningtunnit, koska voi polkea kotioloissa ja jälkeenpäin pystyy analysoimaan koko rupeaman.

    Wattimittarit ovat harjoitusvastukseen yhdistettynä loistava väline pyöräilytehon optimoimiseksi. Wattimittarilla pyöräiltäessä näkee polkemisen tehon aivan eri tavalla, data on tallennettavissa ja jälkikäteen analysoitavissa.

    Vyö, johon saa kiinnitettyä starttinumeron juoksu- ja pyöräilyosuudelle.

    TRIATHLONVARUSTUS XXL:SSÄ

    XXL myy merkkivalmistajien tuotteita ja yllä mainittuihin tarpeisiin XXL:stä löytyy mm. seuraavia merkkituotteita:

    Pohjoismaiden suurin urheiluverkkokauppa
    Takaisin ylös