Tämä sivusto käyttää evästeitä Hyväksyn
All Sports United

Asiakaspalvelu

Pohjoismaiden suurin urheilukauppa

TOIMITUS

- Nopeat toimitukset

98% tilauksista lähetetään viimeistään seuraavana päivänä. Ilmainen toimitus yli 50 € toimituksille*.

3-5 arkipäivää*

Lue lisää

Maksaminen

- Turvallinen maksaminen

Maksa laskulla, osamaksulla, yleisimmillä luottokorteilla tai verkkopankissa helposti ja turvallisesti.

Klarna

Lue lisää

VAIHTO JA PALAUTUS

- Kokeile rauhassa

Älä enää epäröi, kokeile rauhassa. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus* helpottaa ostopäätöstä.

100 päivää

Lue lisää

Tyytyväisyystakuu

- 30 pv aikaa kokeilla

Jos et ole tyytyväinen, voit vaihtaa tuotteen 30 päivän kuluessa, vaikka tuotetta olisi käytetty.

100 %

Lue lisää

Artikkelisivu / Vinkit ja neuvot / Vinkit ja neuvot kenkäosastolle / Nastakengät juoksuun ja ulkoiluun

Nastakengät juoksuun ja ulkoiluun

Icebug.JPG

 

Nastaa menoa talvellakin – Talvijuoksu sujuu nastakengillä! 

Juuri kun kävely- tai juoksulenkeistä on tullut virkistävä rutiini, maa jäätyy. Lenkkipolut ja kävelytiet muuttuvat yhtäkkiä petollisen liukkaiksi. Nousevaa kuntoa ja hyviä liikuntarutiineja kannattaa kuitenkin ylläpitää siirtymällä nastallisiin juoksukenkiin tai käyttämällä liukuesteitä. Tässä artikkelissa käsitellään tarkemmin nastojen ominaisuuksia.
 
Nastakengillä pääsee jatkamaan kävely- tai juoksuharrastusta liukkailla keleillä ja huonosti hiekoitetuilla teillä. Ilman kunnon kitkapohjia keho jännittää turhaan ja kaatumisen, lihasrepeytymisen ja -rasituksen riski on suuri. Ilman nastapohjia luonnollinen rentous häviää ja lisäksi reittivalinnat rajoittavat ulkona liikkumista. 
 
Nastakengillä saa pettämättömän otteen alustaan, juoksu on rennompaa eikä liukas keli rajoita reittivalintaa vaan voit liikkua missä haluat. Nastat varmistavat hyvän varvastyönnön ja kantapää pysyy tukevasti alustassa. Nastat sopivat hyvin ympäri vuotuiseen käyttöön, koska ne myös estävät liukastelua märässä metsämaastossa.
 
Jos tavoitteena on tulla paremmaksi juoksijaksi tai lisätä happiliikuntaa, ulkoilua ei kannata talvikaudeksi päästää rapistumaan. Helppoahan on lumen tullessa vetäytyä sisätiloihin, mutta keväällä juoksun aloittaminen on kovempaa, ellei kuntoa ole pääsyt ylläpitämään läpi talven. Kannattaa ottaa nastat alleen ja hyödyntää juoksupolkuja ja lenkkiteitä ympäri vuoden.
 
 
Nastallisten talvijuoksukenkien edut:
  • Pettämätön pito liukkailla teillä 
  • Vähentää kaatumisia ja rasitusvammoja 
  • Pysyt pystyssä pinnistämättä ja liikkuminen on rennompaa 
  • Pystyt jatkamaan juoksemista ja kävelyharrastusta talvikaudellakin 

 

Miten valitsen nastakengät?

 Monet ovat jo tutustuneet nastakenkiin ja hankkineet talven arvaamattomille keleille hyvät nastalliset juoksukengät. Markkinoilta löytyy aikamoinen valikoima liukkaille keleille kehitettyjä kenkiä. Pohjaan kiinnitettyjen nastojen määrä vaihtelee, aivan kuten pohjakuvioinnin ja urien syvyys, parasta on yksinkertaisesti valita pohjat, joka tuntuvat omaan käyttöön turvallisimmilta.
 
Pitkillä kävelyretkillä X Ultra Mid 2 Spikes GTX® on hyvä vaihtoehto. Hiukan korotettu varsi suojaa nyrjähdyksiltä maastossa. Pohjan yhdeksän karbidi-nastaa varmistavat hyvän pidon ja yhdistettynä tukevaan pohjakuviointiin ulkoilu on sekä rentouttavaa että turvallista.
 
Sekä Salomon Spikecross että Asics GEL-FujiSetsu 2 G-TX ovat vaihtoehtoja, joissa on erityisen tukevat nastat ja mittavasti kuvioitu pohja. Hiiliteräsnastat ovat kulutuskestäviä ja estävät tehokkaasti kaiken liukastelun. Nämä mallit sopivat hyvin juoksuun liukkaalla alustalla tai esimerkiksi polkujuoksuun.
 
Icebugilla on useita hyviä malleja, jotka toimivat loistavasti liukkaalla talvikelillä, ja BUGrip®-sarjasta löytyy nastapohjia, joissa on pettämätön pito. BUGrip®-pohjan kumi on erikoisseosta ja pohjassa on kauttaaltaan, yhteensä 15–19 hiiliteräsnastaa, jotka pitävät hyvin talven vaativissa olosuhteissa.
 
BUGrip®-nastojen itsenäisesti toimiva suunnittelu tekee niistä älykkäitä, ne mukautuvat alustaan ja antavat aina parhaan mahdollisen pidon. Nasta painuu pohjakumin sisään alustan kovuudesta riippuen. Nastat siis sopeutuvat ja toimivat yhtä hyvin asfaltilla kuin pehmeillä pitkospuilla tai kovalla jäällä.
 
Icebugilta löydät mallit juoksuun, kuten esimerkiksi Aurora BUGrip, sekä kävelyyn, kuten esimerkiksi Jokk BUGrip ja Speed BUGrip.
 
Pito on aina ja kaikilla alustoilla yhtä hyvä riippumatta siitä, oletko kanta- tai päkiäastuja.
 
Katso miesten nastakengät täältä >>
 
Katso naisten nastakengät täältä >>
 
Sole.jpg
 
Kuvassa Icebug Aurora BUGrip®, jonka nastat kattavat koko pohjan.
 

Liukuesteet juoksukenkiin sekä ulkoilukenkiin

Sekä nastakengät että liukuesteet parantavat turvallisuutta liukkailla talvikeleillä. Liukuesteet, eli irtonastat, ovat sikäli monikäyttöiset, että ne saa tarvittaessa irti. Liukuesteet saa helposti pujotettua omiin juoksu- tai kävelykenkiin jos nastakengät tuntuvat oudoilta. 
 
Liukuesteitä löytyy hyvä valikoima aina pienistä kengän kärjen yli vedettävistä kaupunkiversioista aina jykevämpiin lenkkiversioihin. 
 
Juoksulenkille kannattaa valita Yaktrax- tai Snowline Pro- liukuesteet, molemmat ovat kestävämmästä ja tukevammasta päästä ja sopivat hyvin kaikista haastavimpiin keleihin. Näissä on liukuesteiden teräsnastoja jykevämmät ratkaisut, ne pysyvät hyvin jalassa ja ne on kehitetty juoksua varten.  Kannattaa varmistaa, että liukuesteet istuvat napakasti, mutta eivät kuitenkaan paina tai kiristä mistään.
 
Nastalenkkareista nastoja ei saa irti, mikä rajoittaa käyttöaikaa. Sitä vastoin nastakengät ovat liukuesteitä tukevammat ja pito kovalla lumella on parempi. Nastakenkien pohjat ovat lisäksi talvijuoksua varten tukevammat ja pohjakuvioinnissa on hyvä pito. Pohjan kumisekoite on tavallisiin kävely- ja juoksunkenkiin verrattuna yleensä hiukan tahmeampaa mikä antaa paremman pidon.
 
Talven aikana ulkoliikuntaan panostettu aika, oli se sitten polkujuoksua tai työmatkakävelyä, palkitsee kevään tullessa hyvällä peruskunnolla. Trailrunning ja happiliikunta varmistavat kunnon ja lihasmassan ylläpitämisen läpi talven. Hankkimalla hyvät varustukset voit nauttia talven ihmemaasta ja raikkaasta ulkoilmasta!
 
Juoksuvinkit lumelle ja liukkaalle kelille:
  • Aseta jalka suorassa linjassa kehon alle, näin painopiste on aina oikea 
  • Pito paranee kun juoksuaskeleessa päkiä tai keskijalka koskettaa maata ensin 
  • Lyhennä juoksuaskeleita, sopiva määrä on noin 170–180 askelta minuutissa
  • Muista pitää olkapäät rentoina ja jännittää keskivartalon tukilihaksia.

 

Katso kaikki irtonastat ja liukuesteet täältä >>

Pohjoismaiden suurin urheiluverkkokauppa
Takaisin ylös