Tämä sivusto käyttää evästeitä Hyväksyn
All Sports United

Asiakaspalvelu

Pohjoismaiden suurin urheilukauppa

TOIMITUS

- Nopeat toimitukset

98% tilauksista lähetetään viimeistään seuraavana päivänä. Ilmainen toimitus yli 50 € toimituksille*.

2-5 arkipäivää*

Lue lisää

Maksaminen

- Turvallinen maksaminen

Maksa laskulla, osamaksulla, yleisimmillä luottokorteilla tai verkkopankissa helposti ja turvallisesti.

Klarna

Lue lisää

VAIHTO JA PALAUTUS

- Kokeile rauhassa

Älä enää epäröi, kokeile rauhassa. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus* helpottaa ostopäätöstä.

100 päivää

Lue lisää

Tyytyväisyystakuu

- 30 pv aikaa kokeilla

Jos et ole tyytyväinen, voit vaihtaa tuotteen 30 päivän kuluessa, vaikka tuotetta olisi käytetty.

100 %

Lue lisää

Artikkelisivu / Vinkit ja neuvot / Vinkit ja neuvot kenkäosastolle / Löydä hyvät juoksukengät, jotka sopivat juuri sinulle.

Löydä hyvät juoksukengät, jotka sopivat juuri sinulle.

Hyvät juoksukengät tekevät juoksukokemuksesta paljon paremman. Olemme koonneet sinulle ohjeet oikeanlaisten ja hyvien, juuri sinulle sopivien juoksukenkien valintaan.

 

Juokseminen on yksinkertainen kuntoilumuoto. Et tarvitse ennakkotaitoja tai kuntosalin jäsenyyttä. Välineiksi tarvitset vain sopivat juoksulenkkarit, sopivat vaatteet ja olet valmis. Sinun tarvitsee vain astua ulos ovesta ja lähteä juoksemaan. Voit juosta omaan tahtiin ja nauttia ulkoilmasta sekä juoksemisen ilosta.

Hyvät ja oikeanlaiset juoksukengät tekevät juoksemisesta vieläkin hauskempaa. Se, mitkä juoksukengät sopivat parhaiten kullekin juoksijalle, on kuitenkin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa moni tekijä.

Jotta sinun olisi helpompi valita juuri sinun jaloillesi ja tarpeisiisi sopivimmat juoksukengät, olemme koonneet tämän yksinkertaisen juoksukenkäoppaan. Jos kenkien valinta tuntuu vaikealta, kannattaa muistaa, että tärkeintä on, että kengät tuntuvat hyviltä jaloissa. Silloin ollaan jo pitkällä.

 

Mitä pitää ottaa huomioon juoksukenkiä valitessa?

 

Vieraillessasi urheilukaupassa olet ehkä huomannut, että juoksukengät on jaoteltu kenkäseinälle – muun muassa – pronaation mukaan. 

Sen jälkeen, kun moderni juoksukenkä teki esiinmarssinsa 90-luvulla, on pronaatio ollut ehkä tärkein tekijä juoksukengän valinnassa.

Pronaatiossa on kyse siitä kuinka jalkateräsi kiertyy sisäänpäin kun jalkasi rullaa tai liikkuu askeltaessa.

Lyhyesti sanottuna henkilöllä, jolla on suhteellisen suuri sisäänpäin kääntyvä liike, on ylipronaatiota. Henkilöllä, jolla on suhteellisen pieni liike sisäänpäin, on neutraali pronaatio. Jos henkilö astuu ulkosyrjällä, askel on supinoiva, jolloin puhutaan alipronaatiosta.

 

Kohtalaisen ylipronaation ja vammojen välillä ei ole yhteyttä 

 

Yleisesti on ajateltu, että ylipronaatio lisää tiettyjen juoksuvammojen riskiä ja että pronaatio on tärkeimpiä huomioitavia asioita juoksukenkiä ostettaessa. 

Tutkimukset osoittavat kuitenkin, että ei ole olemassa selkeää yhteyttä kohtalaisen ylipronaation ja vammojen välillä. Pronaatio on vain yksi huomioitava tekijä juoksukenkiä valittaessa.

Juoksukenkien valintaa vaikuttaa moni tekijä, muun muassa kengän istuvuus, juoksutausta ja treenipohja, vartalotyyppi, aiemmat tai nykyiset vammat, juoksutekniikka ja se, millaista juoksutreeni tulee olemaan.

 

Juoksualusta

 

Jos aiot juosta kovalla alustalla, kuten asfaltilla, tulee sinun valita asfaltilla juoksemiseen tarkoitettu kenkä. Asfaltille tarkoitetuissa juoksukengissä on parempi vaimennus, jolloin niillä on miellyttävä juosta asfaltilla.

Juokseminen maastossa, esimerkiksi poluilla, asettaa taas eri vaatimuksia kengille. Maastojuoksukengissä on matalampi profiili, jotta juoksija saa paremman tuntuman alustaan. Päällinen on maastojuoksukengässä usein jonkin verran vahvempi, jotta se kestää maaston oksat ja kivet. Pohjassa on hyvä pito märkien juurien ja kivien varalta.

Sisältyykö juoksulenkillesi sekä juoksua maastossa, että kovemmalla alustalla? Hybridikenkä on hyvä valinta vaihtelevaan maastoon.

 

Juoksukenkien istuvuus

 

Juoksukenkien tulee istua napakasti, mutta tuntua mukavilta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kengässä tulee olla hyvä kantaosa, jossa kantapää ei hölsky, kengän tulee istua napakasti jalan ympärillä ja siinä on oltava riittävän tilava varvaslaatikko.

Huolehdi siitä, että kengät ovat pituussuunnassa tarpeeksi isot. Vaikket haluaisikaan kenkiin liikaa tilaa, voi varpaiden jatkuva painautuminen kengänkärkeä vasten tuntua epämiellyttävältä ja aiheuttaa kipua, erityisesti pidemmällä juoksulenkillä.

 

Tuki juoksukengissä 

 

On olemassa neutraaleja ja tuettuja juoksukenkiä.

Neutraali kenkä antaa vain vähän tukea, jolloin jalka pääsee noudattamaan luonnollista liikettään juoksuaskeleessa.

Tuetut kengät on suunniteltu niin, että ne jarruttavat nilkan liikettä sisäänpäin kun juokset. Näistä kengistä käytetään usein nimitystä pronaatiotuettu juoksukenkä.

Jos sinulla on vahva ylipronaatio – etenkin, jos siitä on aiheutunut ongelmia – kannattaa harkita ylipronaatioon tarkoitettua, tuettua juoksukenkää. On tärkeää, että kengät myös tuntuvat hyviltä jaloissa.

 

Juoksukenkien vaimennus, paino ja juoksutuntuma

 

Yleisesti ottaen juoksukengistä on tullut vuosien saatossa koko ajan kevyempiä, mutta paino vaihtelee edelleen jonkin verran, riippuen vaimennuksesta sekä siitä, mihin tarkoitukseen juoksukenkä on tehty.

Painavemmassa kengässä on usein enemmän vaimennusta. Kevyempi kenkä on usein responsiivisempi ja sillä on helppo juosta.

Se, kuinka kevyet tai raskaat kengät sinun tulisi valita, riippuu juoksutyylistäsi, aiemmasta juoksukokemuksestasi ja siitä, kuinka pitkän matkan aiot juosta. 

 

Pitkän matkan juoksukengät, kevyet juoksukengät ja kisajuoksukengät

 

Pitkän matkan juoksukengissä on yleensä hyvä vaimennus, ja ne sopivat siksi matalammalla tempolla juostaville pidemmille matkoille. Ne ovat myös varma valinta, jos tarvitset muuten paljon vaimennusta.

Kevyissä juoksukengissä on vähemmän vaimennusta. Ne sopivat lyhyemmille, kovempitempoisille matkoille sekä intervalliharjoitteluun. Monille juoksijoille kevyet juoksukengät sopivat hyvin myös kisajuoksukengiksi. Jos juoksija on kokenut, kevyet juoksukengät voivat toimia hänellä myös pidemmillä matkoilla.

Kaikista kevyimmät kengät on tarkoitettu kisakäyttöön ja voivat sopia myös intervalliharjoitteluun. Erittäin kevyissä kengissä saa paremman juoksutuntuman, mutta niissä on vain vähän vaimennusta. Ne sopivatkin kokeneelle juoksijalle, joka on tottunut juoksemaan vähällä vaimennuksella.

Jos juokset paljon, kannattaa hankkia parit eri juoksukengät, joiden välillä vaihdella: pitkän matkan kengät pidemmille matkoille ja kevyet juoksukengät intervalleihin. 

 

Mitä tarkoitetaan juoksukenkien dropilla?

 

Droppi on kantakorkeuden ja päkiäkorkeuden välinen erotus. Korkeampi, n. 13–14 mm:n droppi, on ollut tavallinen perinteisissä juoksukengissä, koska se on antanut hyvän vaimennuksen kantapäälle. Pienemmällä dropilla taas on helpompi laskeutua niin, että jalka on suoraan vartalon alla, jolloin juoksuaskel on luonnollisempi.

Olemme jakaneet dropin seuraaviin kategorioihin: 

• Matala droppi (0–4 mm)

• Keskikorkea droppi (5–9 mm) 

• Korkea droppi (yli 10 mm)

 

Minkälainen droppi kannattaa valita?

 

Useimmat juoksijat voivat hyvin valita keskikorkean dropin, jolloin jalka tulee helpommin vartalon alle. 

Jos haluat matalamman dropin, sitä suositellaan laskemaan asteittain. Matalampi droppi mahdollistaa pohkeen ja akillesjänteen tehokkaamman käytön juostessa, mutta muutos dropissa rasittaa niitä eri lailla kuin ennen. Mitä suurempi muutos dropissa tehdään, sitä rauhallisemmin jalan pitää antaa tottua uuteen asentoon. Jos siis vaihdat suoraan 14 mm:n dropista 0 mm:n droppiin, riski rasitusvammoihin on suurempi jos malttia vähentää juoksumääriä ei löydy. 

Kengät, joissa on korkea droppi, sopivat hyvin henkilöille, joilla on ongelmia akillesjänteen tai pohkeen kanssa. Korkea droppi voi olla hyvä valinta myös silloin, jos laskeudut raskaasti kantapäällesi.

 

Kysy neuvoa asiantuntevilta myyjiltämme

 

Tässä vielä muutama ohje asfaltille sopivien juoksukenkien valintaan jaoteltuna sen mukaan, kuinka kokenut juoksija olet tai jos sinulla on ollut vammoja:

Aloittelija: Oletko valmis sitomaan juoksukenkien nauhat ja kokemaan juoksemisen ilon? Hienoa! Valitse juoksukengät, jotka tuntuvat mukavilta jaloissa ja sopivat jalkatyypillesi. Ota mukavat kengät, jotka ovat sinulle varma valinta, ja kokeile rohkeammin erilaisia kenkiä vasta sitten, kun lihaksesi ovat tottuneet juoksuun ja vahvistuneet sekä tekniikkasi parantunut.

Kohtalaisen kokenut juoksija: Kun olet kerännyt juoksukokemusta, voit alkaa kokeilla kevyempiä kenkiä. Kannattaa aloittaa hankkimalla kevyempi malli intervalleihin ja lyhyille matkoille, ja lisäksi vaimennetumpi malli pidemmille juoksulenkeille.

Kilpajuoksija: Kokenut juoksija voi testata rohkeasti myös itselleen epätyypillisiä kenkiä. Kenkien vaihtelu on paitsi hauskaa ja motivoivaa, myös hyödyllistä lihaksistolle. Valitse eri kengät palautteluun, aktiiviseen treenaamiseen ja kilpailuihin. Muista kuitenkin se, että jos kenkä ei sovi, ei sillä kannata juosta.

Jos sinulla on ollut vammoja: Kannattaa valita kenkä, joka tukee hyvin ja on hyvin vaimennettu. Joskus vammojen jälkeen voi oikea valinta olla kenkä, jota et aiemmin ole tullut harkinneeksi. Esimerkiksi erityisen tilava kärkiosa voi olla aiheellinen, jos sinulta on leikattu vaivaisenluu.

Jos olet epävarma siitä, mikä juoksukenkä olisi sinulle paras, auttavat asiantuntevat myyjämme sinua mielellään.

 

 

Juoksukenkävalikoima

 

Katso kaikki naisten juoksukengät >>

Katso kaikki miesten juoksukengät >>

Katso kaikki lasten juoksukengät >>

Pohjoismaiden suurin urheiluverkkokauppa
Takaisin ylös