Tämä sivusto käyttää evästeitä Hyväksyn
All Sports United

Asiakaspalvelu

Pohjoismaiden suurin urheilukauppa

TOIMITUS

- Nopeat toimitukset

98% tilauksista lähetetään viimeistään seuraavana päivänä. Ilmainen toimitus yli 50 € toimituksille*.

3-5 arkipäivää*

Lue lisää

Maksaminen

- Turvallinen maksaminen

Maksa laskulla, osamaksulla, yleisimmillä luottokorteilla tai verkkopankissa helposti ja turvallisesti.

Klarna

Lue lisää

VAIHTO JA PALAUTUS

- Kokeile rauhassa

Älä enää epäröi, kokeile rauhassa. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus* helpottaa ostopäätöstä.

100 päivää

Lue lisää

Tyytyväisyystakuu

- 30 pv aikaa kokeilla

Jos et ole tyytyväinen, voit vaihtaa tuotteen 30 päivän kuluessa, vaikka tuotetta olisi käytetty.

100 %

Lue lisää

Artikkelisivu / Vinkit ja neuvot / Vinkit ja neuvot kenkäosastolle / Kuinka valita oikeat juoksukengät?

Kuinka valita oikeat juoksukengät?

Juoksukenkiä on useita erilaisia ja ne ovat tarkoitettu erilaiseen käyttöön riippuen käyttötarkoituksesta, juoksijan ominaisuuksista sekä maastosta. Erityisen tärkeää on löytää kenkä, joka sopii omaan jalkaan ja askellukseen. Muista myös varata tarpeeksi tyhjää tilaa pituussuunnassa, sillä jalka turpoaa lenkin aikana. Sopiva tila kärkeen on noin 1 cm.

Kun valitset juoksukenkiä, kannattaa ottaa huomioon seuraavat asiat:

  • Jalkapohjan tuen tarve (pronaatio)
  • Juoksumatkan pituus ja säännöllisyys
  • Kehon rakenne ja paino
  • Istuvuus
  • Droppi (kantakorkeuden ja päkiäkorkeuden välinen eroitus)
  • Juoksualusta

 

Jalkapohjan tuen tarve (pronaatio)

Erityisen tärkeää juoksulenkkareita ostaessa on huomioida jalan tyyppi ja askellus, eli onko juoksijalla neutraali, ylipronatoiva vai alipronatoiva jalka. Valitsemalla oikeanlaiset kengät, ennaltaehkäiset mahdollisia nilkka-, polvi- ja lonkkavaivoja. Lue lisää jalan tyypeistä täältä 

 

Juoksumatkan pituus ja säännöllisyys

Juoksumatkan pituus ja säännöllisyys vaikuttavat kengän valintaan. Pidemmille matkoille tavallisen harrastajan kannattaa valita hyvin vaimennetut juoksukengät. Mikäli lenkkejä viikon aikana tulee paljon ja palautumiseen ei ole niin paljoa aikaa, kannattaa myös silloin valita hyvin vaimennetut juoksukengät vähentääkseen jalkaan kohdistuvaa rasitusta. Lyhyille ja nopeille matkoille sopii usein kevyemmällä vaimennuksella varustetut kengät. Nämä kengät ovat usein myös kevyempiä painoltaan. Kokeneet pitkänmatkan juoksijat ovat usein tottuneet jalkaan kohdistuvaan rasitukseen ja siksi heillä voikin olla kevyemmät kengät myös pidemmille matkoille. Harrastelijan tulee kuitenkin muistaa hyvän vaimennuksen tärkeys.

 

Kehon rakenne ja paino

Kehon rakenne vaikuttaa myös kengän painoon. Raskasrakenteisille juoksijoille suositellaan tukevampaa hyvin vaimennettua kenkää. Kenkä joutuu kovalle rasitukselle suorituksen aikana. Usein juoksukenkään kohdistuu juostessa jopa viisinkertainen paino juoksijaan verrattuna. Kengän käyttöikä on siten paljon pidempi, kun valitsee omaan kehonrakenteeseen sopivan kengän.

 

Istuvuus

Juoksukengän tulee istua hyvin jalkaan. Hyvä istuvuus on usein riippuvainen jalan lestistä. Siksi tulee valita kenkä, joka sopii omaan lestiin hyvin. Jos etsit leveämmällä lestillä varustettua kenkää, kannattaa tutustu New Balancen ja Mizunon malleihin.

 

Droppi

Juoksukenkien yhteydessä puhutaan usein dropista. Droppi on kantakorkeuden ja päkiäkorkeuden välinen erotus. Mikäli droppi on lähellä nollaa, niin kantapää ja päkiä ovat samalla tasolla. Mitä isompi luku on, sitä korkeammalla kantapää on suhteessa päkiään.

Mikäli droppi on yli 8 mm, niin kantapää on selkeästi korkeampi kuin päkiä. Tällöin kantapäässä on usein enemmän myös vaimennusta. Isomman dropin kengät usein myös ohjaavat askellusta enemmän eteenpäin ikään kuin rullaamaan.

Matalampi 1-7 mm droppi tarjoaa enemmän luonnollisen juoksuasennon jalalle. Matalampaa droppia näkee usein juoksukengissä, jotka ovat kevyempiä ja matalammalla vaimmennuksella. Matala droppi rasittaa enemmän akillesjännettä ja pohjetta, minkä takia se vaatii hiukan totuttelua.

 

Juoksualusta

Juoksukengät voidaan jakaa kolmeen pääkategoriaan:

  • Juoksukengät asfaltille
  • Kevyet juoksukengät
  • Maastojuoksukengät

 

Juoksukengät asfaltille

Kovalle alustalle tarkoitettuja ns. tavallisia juoksulenkkareita löytyy laaja valikoima. Kovan juoksualustan takia sinun tulisi valita kenkä, jossa on hyvä iskunvaimennus. Vaimennus tulee olla sekä päkiässä, että kantapäässä. Hyvä vaimennus on erityisen tärkeää painavemmille juoksijoille ja aloittelijoille, joiden jalat eivä ole tottuneet aktiiviseen juoksemiseen.

Tärkeää on selvittää minkä tyyppinen jalka ja askellus sinulla on. Normaalisti pronatoivalle jalalle sopii neutraali juoksukenkä. Tämä kenkä sopii suurimmalle osalle juoksijoista. Mikäli normaalisti pronatoiva henkilö käyttää pronaatiotuettua kenkää, niin jalat saattavat kipeytyä sisäsyrjältä.

Ylipronatoiva jalka, eli ns. lättäjalka, tarvitsee pronaatiotuen. Pronaatiotuki tukee jalkaa sisäsyrjältä korjaten askelluksen normaaliksi. Mikäli pronaatiotukea tarvitseva henkilö juoksee neutraalilla juoksukengällä, niin se voi aiheuttaa kipua jalassa ja pahentaa ylipronaatio-ongelmaa.

 

 

Kevyet juoksukengät/Kisajuoksukengät

Kevyemmät juoksukengät ja kisajuoksukengät ovat kevyempiä ja vähemmän tuettuja kuin tavalliset juoksukengät. Nämä kengät takaavat hyvän tuntuman alustaan ja mahdollistavat nopeamman askelluksen rullaavuutensa ansiosta.

Nämä sopivat kokeneemmille juoksijoille, joiden jalat ovat tottuneet vastaavaan rasitukseen. Sopivat erinomaisesti intervalliharjoitteluun ja juoksukilpailuhin. Kokemattomalle juoksijalle kengät voivat olla liian kovat aiheuttaen jalkojen kipeytymistä.

 

Maastojuoksukengät

Maastojuoksukengät sopivat vaihtelevaan maastoon kuten metsälenkeille. Maasto juoksukengissä ei usein ole vedenpitävää kalvoa. Märässä maastossa kenkään pääsee usein joka tapauksessa vettä, mutta kalvo estää veden pääsemisen pois kengästä. Kun kalvoa ei ole, vesi puristuu kengistä pois juostessa. 

Maastojuoksukenkiä on myös vedenpitävillä kalvoilla, mikäli koet kalvon tarpeelliseksi. Kalvosta voi olla hyötyä esimerkiksi talvisissa olosuhteissa.

Maastokenkien iskunvaimennus on usein vähäisempää kuin tavallisissa juoksukengissä, sillä maasto on usein pehmeämpää kuin asfaltti. Kengissä on usein pitävä ulkopohja ja riittävästi kiertojäykkyyttä epätasaiselle alustalle. Maastojuoksukengissä ei myöskään ole yleensä pronaatiotukea, sillä jokainen askel on erilainen maaston takia. Näin ollen tuki ei pysty korjaamaan askellusta eikä sille ole tarvettakaan maastossa.

Pohjan muotoilu on usein aggressiivisempaa kuin tavallisissa juoksukengissä hyvän pidon takaamiseksi. Osa maastojuoksukengistä on nastallisia, jotka pitävät hyvin myös lumessa ja jäällä.

 

 

Juoksukenkävalikoima

 

Katso kaikki naisten juoksukengät >>

Katso kaikki miesten juoksukengät >>

Katso kaikki lasten juoksukengät >>

Pohjoismaiden suurin urheiluverkkokauppa
Takaisin ylös